Nordjyllands jernbaner

Send mail

Nordjyllands jernbaner > Smalsporsbaner i Nordjylland > Fårup railways

Fårup railways

Fårup Sommerlands minijernbane.

 

 

 

Fårup sommerland åbnede i 1978 Fårup Railway. Overtog i 1980 to lokomotiver, vogne og skinner fra Givskud Løvepark hvor der fra 1974 til 1980 kørte tog.

Vognene har Fårup Sommerland dog selv fået bygget idet vognene i Givskud Løvepark havde det med at køre af sporet. Som reservedele købtes et lokomotiv bygget omkring 1960 af Karl Møller, Nagbøl fra Spøhr oprindeligt tilhørende Maade teglværk ligesom de to øvrige lokomotiver.

Sporet har 700 mm sporvidde.

 

Fårup råder over 4 lokomotiver hvoraf de to anvendes i normal drift.

 

 

Hovedstationen lige ved indgangen. Til venstre anes perronen og lokomotiv 31 der holder til udstilling.

 

 

 

Stationen ved Vandlandet i Fårup.

 

 

Vognene der benyttes har Fårup selv fået bygget. Der er plads til 8 personer pr vogn.

 

Banen var oprindeligt anlagt som ottetalsbane med fælles strækning i midten og opskærende sporskifter. Banen er i 2003 omlagt fra ottetals­form til en rundkreds i timeglasform uden fællesstrækning på midten. Banen befares normalt af to lokomotiver, og banen har yderligere to lokomotiver i reserve og kan indsættes hvis nødvendigt.Max hastighed er 7 km/t.

 

Turen hele vejen rundt på den ca 2,5 km lange bane tager ca 20 minutter og der er tre stationer Hovedindgangen, Vandlandet og en station i modsat ende af parken.

 

 

Sidespor ved hovedstation. Sporskifter kan opskæres.

 

 

Frugtboden ved indgangen er tilsyneladende en gammel boogievogn, men det kan også være to almindelige undervogne der er skubbet sammen. Oprindelse er uklar.  

 


Lokomotiv nr 31.
Oprindeligt bygget af Pedershåb Maskinfabrik.

Bygge Nr.: 246  fra 1940. Har haft flere ejere. I 1981 kom lokomotivet til Fårup Sommerland.


Lokomotiv nr 31 holder til udstilling.

.

Fabriksmærket på nr 31.

 

Lokomotiv nr 32, PM. Har bl.a tilhørt Givskud Løvepark og kom til Fårup Sommerland i 1980 via Spøer, Middelfart. Maskinfabrikken AFI, Middelfart ombyggede lokomotivet til Givskud Løvepark i 1974.

 

 

 

Lokomotiv nr 33 holdende her på sidespor som reserve. Formodentligt et af Nagbøl lokomotiverne fra Måde Teglværk eller PM lokomotivet (337/1941), der i mange år stod på Lilleskov Teglværk som reservedelslager.

 

 

Nr.  34 til venstre. Til højre ses nr. 33. Nr. 34 er enten et Nagbøl lokomotiv fra Måde Teglværk eller PM lokomotivet (337/1941), der i mange år stod på Lilleskov Teglværk som reservedelslager.

 

 

 Et kik ind i førerhuset på nr 34. Det er meget simpelt.

 

I i et hjørne af sommerlandet holder et gammelt lokomotiv fra Faxe jernbane til udstilling. Lokomotivet blev i sin tid købt af Svend Rasmussen af Faxe kalkbrud. Det henstod det nogle år og det blev sat til salg i den blå avis for sjov. Der kom en henvendlse fra Fårup sommerland og en pris der ikke kunne siges nej til.  Nu står det i Fårup Sommerland

 

  

 

Damplokomotiv er fra Henschel, med byggenr. 16421, Bygget i 1920 og leveret til Faxe jernbane A/S hvor det anvendtes som FJ VI. Lokomotivet er et typisk to-koblet standardlokomotiv. udrangeret i 1973 og i 1974 solgt til Svend Rasmussen og solgt videre til sommerlandet. Sporvidde 785 mm.

Colorado Railway er malet på siden af lokomotivet der holder til udstilling med et par tipvogne på et ca 15 meter langt spor ved guldgraverområdet.